Żegluga morska realizowana jest pomiędzy portami morskimi z wykorzystaniem różnego rodzaju jednostek pływających. Może być ona pasażerska, gdy związana jest głównie z sektorem turystycznym, lub związana z handlem i transportować przeróżne materiały i towary. Po morzach mogą pływać statki pasażerski, kontenerowce, gazowce, tankowce, masowce, promy. Żegluga morska odbywać się może w obrębie jednego lub kilku krajów.
Turystyka morska jest bardzo szybko rozwijającym się sektorem w branży podróżnej. Jest to m. in. pływanie po morzu takimi jednostkami jak jachty, statki wycieczkowe, promy morskie, ale również statki towarowe. Zaobserwować można wzrost zainteresowania podróżami i wypoczynkiem polegającym na pływaniu w toniach morza. Wpływa na to kilka czynników takich jak wzrost dochodów społeczeństwa i możliwość częstszego spędzania czasu poza domem. Dodatkowym atutem wycieczek morskich jest pozytywny wpływ na samopoczucie. Praca w stresie i w zgiełku powoduje przemęczenie. Tymczasem wycieczki morskie pomagają się odprężyć i zregenerować siły psychiczne. Dzieje się tak poprzez odseparowanie i wyciszające działanie płynącej wody. Dodatkowo w ostatnich latach dla mieszkańców Europy doszły ułatwienia związane ze zniesieniem granic w Unii Europejskiej. Ułatwia to przemieszczanie się.
Wraz z rozwojem żegluga morska powoduje wzrost ilości firm zajmujących się organizowaniem wycieczek morskich, wzrasta również ilość hoteli w miejscowościach nadmorskich. Powoduje to wzrost korzyści dla miast portowych przyciągających turystów. Zyskuje tu głównie sektor gastronomiczny, hotelarski, ale również sekcja kulturalna. Żegluga morska kreuje pozytywny wzrost popytu na wycieczki, ten z kolei powoduje rozwój firm turystycznych jak i przewozowych.
Rynek Europejski to głównie żegluga morska w rejony Morza Śródziemnego i Europy Północnej. Rynek europejskiej turystyki wycieczkowej stanowi drugi, co do wielkości na świecie. Cechuje go długa linia grzbietowa, duża ilość atrakcji turystycznych związanych z historią, łagodny klimat, oraz duża ilość portów. Największe ożywienie żegluga morska przeżywa w miesiącach od maja do września. Długość rejsów dochodzi do 14 dni.
Żegluga morska nie była by możliwa bez sieci portów morskich. Różnią się one od siebie funkcjami i tak mogą być one bazowe, z których zaczyna się wycieczka lub kończy. Port bazowy musi wyróżniać się lepsza infrastrukturą i innymi usługami. Związane jest to z koniecznością dotarcia do portu droga lodową lub opcjonalnie bliskość lotniska. Port bazowy musi mieć bogata ofertę gastronomiczna, hotelową. Porty podróżne stanowią natomiast punkty postoju podczas wycieczki. Pasażerowie schodzą z pokładu, aby zwiedzać dane miasto lub ewentualnie są transportowani z tego punktu do innego miejsca z atrakcja turystyczną.
Kryzys ekonomiczny w 2009 roku wpłynął negatywnie na handel morski i zmniejszył ilość transportowanych towarów drogą morska. Nie dotyczy to jednak sektora pasażerskiego. Żegluga morska związana z turystyką wyszła obronną ręką z problemów, ponieważ wiele osób zrezygnowało z dalekich wycieczek zagranicznych na koszt bliższych tras morskich.
Autor: W podróż statkiem