W ostatnich latach na rynku zadebiutowało bardzo dużo firm, które oparły swój model biznesowy w całości na koncepcji MLM. To z angielskiego skrót od multi-level marketing, w którym kluczowym elementem pozyskiwania klientów i zdobywania rynku jest pozyskiwanie aktywnej bazy rekomendujących użytkowników. To właśnie bezpośrednie zachęcanie do kupienia danego produktu stanowi najskuteczniejszą formę reklamy i współcześnie MLM wykorzystuje tę możliwość pozyskania nowych klientów poprzez stworzenie siatki wielu doradców, konsultantów czy sprzedawców – w każdym systemie stosowane jest zupełnie inne nazewnictwo. Jednak co do samej zasady, wszystkie korporacje opierające się na marketingu wielopoziomowym szukają zmotywowanych i ambitnych ludzi, którzy w zamian za prawo do partycypowania w zyskach całej grupy sami aktywnie pozyskują nowych uczestników systemu.
Wstępując do struktury MLN zostaje się zawsze podpisanym pod jakiegoś sponsora – najpewniej osobę, która skutecznie przekonała nas do rozpoczęcia tej przygody. Zarabiać można na minimum dwa lub trzy, a niekiedy nawet więcej sposobów. Pierwszy z nich zakłada kupno przez przedstawiciela firmowego produktu po zdecydowanie niższej cenie i zarobieniu na marży, z którą będzie mógł sprzedawać ten produkt klientom niezarejestrowanym w systemie. Tylko członkowie struktury MLM mogą korzystać z licznych korzyści takich jak nabywanie towaru po znacznie niższej cenie oraz okresowe nagradzanie tych, w których strukturze znajduje się dużo innych użytkowników. Każde zakupy w ramach takiego systemu oznaczają konkretny zysk czy to w przeliczniku na punkty, czy całkowicie realnie odwzorowanej gotówce – do przychodów danego reprezentanta nie liczą się jednak tylko i wyłącznie jego własne obroty, ale także obroty liderów znajdujących się w jego strukturze, poniżej. Za każdym razem gdy oni zapiszą kogoś do własnej struktury, zarabiać będą również na jego obrotach, dostając przy tym pensje za wyjątkowo dobre rezultaty.
W efekcie osoba, która do takiego systemu przystąpi najszybciej i znajdzie się w takiej hierarchii przedstawicieli bardzo wysoko – dalej na jego wyniki finansowe i marketingowe pracować będzie już grupa znajdujących się pod nim liderów. Za każdym razem gdy setny zwerbowany członek zainteresuje produktem lub firmą kogoś bardzo zamożnego albo zmotywowanego do pracy – cała struktura zyskuje. Nie dziwi więc, że na tego typu model biznesowy decyduje się coraz więcej firm – oczywiście regularne przelewy nagród i wynikających z reguł planu marketingowego podstaw, kosztuje z czasem coraz więcej. Ale większe jednocześnie stają się przychody samej firmy, bo skoro musi płacić więcej swoim agentom wyrabiającym większy obrót, to znaczy że sama notuje także dużo większe przychody.
W świecie MLM nie brakuje specjalistów, którzy doskonale wiedzą, kiedy na rynku pojawia się nowa firma i bez względu na jej szanse odniesienia sukcesu lub jakość oferowanego produktu, chcą się pod dany pociąg podłączyć jak najszybciej. Znają bowiem specyfikę multi-level marketingu i mają świadomość, że często dużo ważniejsze od wykonanej pracy i wysiłku jest dopisanie się do odpowiedniego lidera i posiadanie wsparcia ze strony reszty swojego zespołu.
Autor: Rekrutacja do MLM