Jeśli ktoś planuje zacząć tworzyć od zera własny biznes to powinien się nad tym mocno zastanowić. Nie ma co ukrywać, że są dzisiaj trudne czasy dla każdego biznesu. Wcale już nie chodzi o to, że firmy muszą płacić dość wysokie podatki, że muszą zarobić na wszystkie opłaty związane z zatrudnianiem pracowników i tym podobne. To wszystko to jest i było i pewnie będzie, a więc dla przedsiębiorców nie jest to wymówką, że jest dzisiaj trudno na rynku wystartować własnym biznesem. Sęk jednak w tym, że dzisiaj czasy są trudne ponieważ nie sprzyja biznesowi demografia, która wiele mówi na temat potencjału danego biznesu na danym terenie. Pojęcie demografii tylko pozornie nie ma nic wspólnego z biznesem ale tak naprawdę jest dla niego prognozą i wyznacznikiem. Sama demografia to oczywiście wszelkie badania związane z ludnością na danej powierzchni, z wiekiem, perspektywami i migrowaniem ludzi z jednego terenu na drugi. To wszystko określa się właśnie jako demografia, która powinna dawać do myślenia właśnie tym, którzy tworzą dzisiaj biznesy. Bez względu na to jaki biznes chcemy stworzyć przeanalizujmy dokładnie badania demograficzne, a powiedzą nam one o tym, jakie perspektywy dla naszego biznesu nas czekają.

Jeśli weźmiemy dla przykładu siłownię to przecież nie otworzymy jej na terenie, gdzie mieszka najwięcej ludzi starszych w wieku emerytalnym. A jeśli będziemy chcieli otworzyć przedszkole albo prywatny żłobek to przecież nie zrobimy tego tam, gdzie nie rodzą się dzieci albo ta liczba urodzin jest znikoma. Jeśli liczymy na zarabianie na powracających z emigracji to przecież nie otworzymy swojej firmy w miejscu, do którego nikt nie wraca. Wszystkie te zależności dotyczące ludności i mieszkańców danego terytorium czy obszaru geograficznego reguluje właśnie i opisuje demografia. Oprzeć się na niej powinien każdy, kto planuje swój biznes na poważnie i kto tworzy do swojego biznesu konkretny biznes plan. To jest może duży paradoks, jak wielkie znaczenie ma właśnie demografia ale zakłady pogrzebowe i wszelakie biznesu funeralne otwierają się w tych miejscowościach, gdzie jest największy odsetek osób starszych. Niestety, ale w biznesie bardzo duże znaczenie ma to, czy na danym terytorium ma on potencjał, aby przetrwać i się rozwijać.

I teraz, o ile w lokalnych biznesach, demografia może sprzyjać albo nie sprzyjać, o tylnie na globalnych rynkach ogólnopolskich ona nie sprzyja wcale. Nasze społeczeństwo się starzeje, rodzi się za mało dzieci, a Polacy w wieku produkcyjnym najczęściej wyjeżdżają za granice, bo w kraju nie widzą dla siebie większych perspektyw. Nie można więc generalizować, ale dużym firmom i średnim przedsiębiorstwom jest o wiele ciężej na rynku. Paradoksalnie demografia nie ma wpływu na to, że firm otwiera się mało bo jest wręcz przeciwnie. Tylko tu nie chodzi o to, że na rynku otwiera się dużo nowych firm. Bardziej chodzi o to, że liczba potencjalnych dla tych firm klientów nie rośnie ale wręcz maleje. Stąd też nie dla każdego starczy klientów, a konkurencja cenowa jest taka, że trzeba mieć ich coraz więcej, żeby móc funkcjonować na normalnym poziomie.

 

Trudno jest dzisiaj robić biznes bo nie sprzyja demografia

Dodaj komentarz